Najważniejsze elementy siłowni okrętowych

Baltic Engineering

Podstawowym elementem, który umożliwia funkcjonowanie statków, czy okrętów wodnych jest siłownia okrętowa. Co wchodzi w jej skład i jak jest zbudowana? Sprawdźcie!

Czym jest siłownia okrętowa

Siłownia okrętowa to jeden z kluczowych podsystemów funkcjonalnych statków i okrętów, który odgrywa bardzo istotną rolę w prawidłowym działaniu całego urządzenia transportowego. Siłownia odpowiada za produkcję trzech głównych rodzajów energii, czyli:

-energii mechanicznej,

-energii cieplnej,

– energii elektrycznej.

Umiejscowiona jest zawsze w odpowiednio przystosowanym miejscu, czyli wodoszczelnej części kadłuba, w pobliżu głównego silnika napędu i elektrowni. Nie jest to przypadkowe usytuowanie, bowiem wszystkie te elementy ściśle ze sobą współpracują.

Siłownia okrętowa zaopatruje cały okręt w energię cieplną oraz prąd, nie tylko podczas trwania rejsu, ale także w czasie cumowania. Jest ona również odpowiedzialna za ruch statku. Nic zatem dziwnego, że do prawidłowego funkcjonowania i regularnego serwisowania siłowni jest przykładana ogromna waga.

Funkcjonowanie siłowni

W zależności od sposobu wytwarzania energii, siłownie można podzielić na parowe, spalinowe i atomowe. Siłownia parowa przekształca energię z paliwa na energię mechaniczną. Najpierw woda zasilająca zostaje przekształcona w kotłach w parę wodną, skąd dopływa do silnika i zmienia równocześnie zawartą w sobie energię cieplną w energię mechaniczną. Siłownie okrętowe spalinowe tym się różnią od parowych, że zmieniają energię chemiczną bezpośrednio w energię mechaniczną, co jest znacznie bardziej ekonomiczne. Siłownia atomowa natomiast energię zasilającą pozyskuje z reaktora jądrowego.

Z czego składa się siłownia okrętowa

Siłownie okrętowe to cały system maszyn i urządzeń, które ściśle ze sobą współpracują, aby wytworzyć energię. Kluczowym elementem każdej siłowni jest silnik napędzający pracę całego podzespołu. Można wyróżnić dwa podstawowe rodzaje, czyli silnik parowy lub turbinowy. Siłownia nie mogłaby również funkcjonować bez trzech głównych pomp — olejowych, wodnych i paliwowych oraz kotłów okrętowych.

Do innych elementów zaliczyć można m.in.:

-kondensatory,

-dmuchawce,

-sprężarki chłodnicze,

-turbosprężarki,

-wentylatory,

-instalacje zasilające, parowe, smarne i chłodzące,

-zbiorniki ciśnieniowe,

-czy czujniki bezpieczeństwa.

Każda z tych części pozwala na sprawną pracę całej siłowni i zapewnia prawidłowe jej funkcjonowanie.

Jeśli szukają Państwo sprawdzonej firmy do przeprowadzenia remontu siłowni okrętowej, zapraszamy do naszej serwisu stoczniowego statków, gdzie zajmiemy się wszystkim szybko, sprawnie i na najwyższym poziomie.